W ramach projektu „Kościuszkowcy w Europie” finansowanego przez program Erasmus plus nauczycielki Dorota Winiarz i Agnieszka Rak-Skrzypek wzięły udział w szkoleniach organizowanych w Hiszpanii i we Włoszech.
W terminie 21-25 maj w miejscowości Alcala de Henares w pobliżu stolicy Hiszpanii odbył się kurs dla nauczycieli i dyrektorów pt. „Coaching in Educational Contexts to reduce early school leaving” dotyczącym zastosowania technik emocjonalnej wolności w celu zapobiegania wcześniejszemu kończeniu nauki, co jest ogromnym problemem w wielu krajach Unii Europejskiej i czemu Komisja Europejska stara się w zaradzić. Podczas zajęć przedstawiono nam skalę problemu w Europie, dyskutowaliśmy o różnych możliwych rozwiązaniach, a kurs skoncentrował się na metodzie „tappingu”. Uczestnicy z Polski, Grecji, Rumunii, Turcji i Serbii pilnie uczyli się metody, która ma na celu pozbycie się blokad energetycznych, niwelację stresu i budowanie poczucia własnej wartości. Tajemnica tej metody polega na „opukiwaniu” punktów energetycznych na ciele po to, aby usprawnić przepływ energii i wszystkich procesów fizycznych i emocjonalnych. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, a bliska odległość od stolicy pozwoliła nam zwiedzić Madryt i zobaczyć najważniejsze i najpiękniejsze miejsca w stolicy.
Drugie szkolenie odbyło się w dn. 2 – 6 lipca w Tropei, przepięknym nadmorskim miasteczku położonym w Kalabrii na południu Włoch. Dotyczyło nieformalnych metod nauczania w szkole. Podczas 5-dniowego kursu poznałyśmy narzędzia i metody nauczania mieszanego czy odwróconej klasy, kiedy to uczniowie uczą się w domu z materiałów multimedialnych przygotowanych przez prowadzącego, a na zajęciach praktycznych uzyskują odpowiedzi na wszystkie pytania. Zapoznano nas z optymalnym ustawieniem wyposażenia klasy tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty nauczania. Podczas „gry miejskiej” nagrywałyśmy filmy, opowiadałyśmy historie (tzw. metoda „storytelling”) i odgrywałyśmy scenki teatralne. A wszystko to w przepięknej scenerii średniowiecznego miasteczka i lazurowego morza.
Oba szkolenia prowadzone były w języku angielskim, co miało ogromny wpływ na poszerzenie naszego zasobu słownictwa, polepszenie komunikacji w tym języku i na pewno będzie owocować w przyszłości dzięki wielu wartościowym i międzynarodowym kontaktom, m.in. ze szkołami z Węgier i Niemiec. W naszych głowach już kiełkują pomysły na międzyszkolne projekty eTwinning i plany na kolejny projekt Erasmus w naszej szkole. Wartości zdobyte w czasie takich szkoleń są właściwie nie do ocenienia i dają nam niekończone możliwości rozwoju zawodowego i osobistego.