O szkole

Plan lekcji

Zebranie z rodzicami

ZEBRANIE RODZICÓW

Zapraszam  rodziców uczniów Technikum nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Wołowie  na  ogólne zebranie z dyrektorem szkoły dnia 9 lutego 2023 r. o godz. 17.00 w auli szkolnej. Tematem  spotkania będzie podsumowanie pracy za I semestr  b. r. szk. oraz organizacja zajęć w II semestrze.

Po spotkaniu  odbędą się  zebrania klasowe.

Z poważaniem
Barbara Żeliźniak – dyrektor szkoły

Dziennik elektroniczny

Platforma edukacyjna

Plan lekcji

My na Facebooku

„Cel podróży to nie miejsce do którego zmierzasz,

a nowa perspektywa z jaką patrzysz na świat.”

Henry Miller

Program „Poznaj Polskę” realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zawitał również do naszej szkoły! Uczniowie klasy III Technikum Logistycznego i klasy I Technikum Ekonomicznego i Mechatronicznego wyjechali w dniach od 23 do 25 listopada 2022r na trzydniową wycieczkę do Oświęcimia i Krakowa.

Kościuszkowcy  odwiedzili miejsca związane z polską historią w ramach trzech obszarów edukacyjnych: - Kultura i dziedzictwo narodowe, - Śladami Polskiego Państwa Podziemnego - Największe osiągnięcia polskiej nauki.

Podczas tych kilku dni przenieśliśmy się w różne okresy historii Polski, wzruszaliśmy się pięknymi dziełami sztuki i budowlami, ale też widzieliśmy tragedię ludzi i przejmujące dowody polskiego heroizmu w obliczu zagłady.

Kilka dni, tak jak w cytacie, zmieniło naszą perspektywę patrzenia na świat. Podróże kształcą, uczą, integrują. I te najważniejsze cele zostały zrealizowane.

A jak było podczas naszej podróży?

Podczas pierwszego dnia wycieczki pojechaliśmy do Oświęcimia. To tutaj znajduje się niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny, w którym życie straciło miliony ludzi. Obóz Auschwitz stał się dla świata symbolem terroru i ludobójstwa i jest najbardziej rozpoznawalnym symbol Holokaustu na świecie. Nigdy, w żadnym innym obozie esesmani nie wymordowali tak wielkiej liczby ludzi. Zwiedziliśmy z przewodnikiem dwie części byłego obozu: Auschwitz i Birkenau.

Kolejny dzień to wędrówki po Krakowie. Pani Przewodnik zabrała nas w podróż po krakowskim Kazimierzu z jego pięknymi zabytkami kultury żydowskiej. Odwiedziliśmy również Synagogę Remu, która jest jedną z dwóch czynnych synagog w mieście i jedyną, w której regularnie odbywają się nabożeństwa. Synagoga wraz z przylegającym do niej cmentarzem tworzą unikatowy i bezcenny zespół żydowskiej architektury i sztuki sakralnej sięgający XVI wieku.

W tej części Krakowa zobaczyliśmy również słynne krakowskie podwórko na ulicy Świętego Józefa. Większość wycieczek oprowadzanych po krakowskim Kazimierzu odwiedza to ciekawe miejsce ze względu na wspaniały klimat, historię oraz fakt, że nakręcono tutaj wiele wspaniałych ujęć filmowych m.in. do „Listy Schindlera” w reżyserii Stevena Spielberga, „Tylko Mnie Kochaj” w reżyserii Ryszarda Zatorskiego czy do serialu „Majka”. My również mogliśmy poczuć klimat miejsca, które stało się tłem dla hollywoodzkiej ekranizacji „Listy Schindlera” uhonorowanej siedmioma Oskarami i gdzie kręcono najważniejsze sceny filmu o życiu Oskara Schindlera.

Kolejny etap naszej podróży to spotkanie z historią literatury. Odwiedziliśmy zabytkowy dworek Rydlówka znajdujący w Bronowicach Małych, w którym 20 listopada 1900 roku odbyło się wesele poety Lucjana Rydla z chłopską córką Jadwigą Mikołajczykówną. Świadkiem młodej pary był Stanisław Wyspiański, który uwiecznił to wydarzenie w swoim dramacie „Wesele”. Wieloletni kustosz muzeum, Pani Maria Rydlowa wciąż powtarza, że trzeba zachować ten obiekt dla przyszłych pokoleń, gdyż właśnie tu jest historyczne miejsce wielkiego narodowego dramatu ukazującego polskie społeczeństwo pod zaborami i ich dążenia do odzyskania niepodległości.  W rocznicę wesela, w listopadowy weekend  już od ponad 50 lat mieszkańcy Bronowic, przed tym domem, w którym bawili się weselnicy osadzają chochoła, czyli okrywają krzak róży słomą. My na to świętowanie  niestety spóźniliśmy się kilka dni, ale mogliśmy zobaczyć chochoła, poznać historię miejsca,  poczuć klimat epoki i …. zobaczyć duchy weselników, którzy tańczą nieustannie.

W drugim dniu wycieczki zwiedziliśmy także Muzeum Książąt Czartoryskich, oddział Muzeum Narodowego w Krakowie. Stała ekspozycja w Pałacu Książąt Czartoryskich prezentuje najcenniejszą w Polsce i jedną z najcenniejszych kolekcji sztuki w Europie. Mogliśmy zobaczyć nie tylko arcydzieła światowego malarstwa,  jak obraz „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci namalowany około 1489 roku czy „Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” Rembrandta van Rijna z 1638 roku, ale także inne dzieła z dziedziny malarstwa, rzeźby, rzemiosła, militariów czy sztuki użytkowej.

Ogromny zbiór pamiątek prezentujących historię Polski zrobił na nas wielkie wrażenie i był nawet inspiracją dla jednej z uczennic do namalowania obrazu na ogólnopolski konkurs plastyczny.

Na koniec dnia delektowaliśmy się magicznym widokiem Krakowskiego Rynku ustrojonego na Święta Bożego Narodzenia.

Ostatni dzień naszej podróży to Kraków z jego najpiękniejszymi zabytkami i legendami. Mogliśmy zobaczyć Wzgórze Wawelskie, które jest dla Krakowa tym, czym Akropol dla starożytnych Aten lub Wzgórze Kapitolińskie dla Rzymu. Górujące nad miastem  wzniesienie od wczesnego średniowiecza było siedzibą świeckiej i duchownej władzy i jest jednym z najbardziej znaczących historycznie i kulturalnie miejsc w Polsce. Oczywiście odwiedziliśmy również Smoka Wawelskiego, niestety opady śniegu spowodowały, że nie zionął ogniem, ale pięknie opowiedziana przez panią przewodnik legenda o smoku wawelskim z przełomu XII i XIII wieku autorstwa Wincentego Kadłubka wynagrodziła nam brak ognistej atrakcji.

Ze Wzgórza Wawelskiego uroczymi uliczkami, poprzez Dom Długosza, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius doszliśmy na Krakowski Rynek, który jest największym placem średniowiecznym w Europie. Zwiedziliśmy Kościół Mariacki i byliśmy świadkami uroczystego otwarcia ołtarza Wita Stwosza, będącego jednym z najwybitniejszych dzieł późnogotyckiej sztuki rzeźbiarskiej w Europie. Prace nad jego budową trwały od 1477 do 1489 roku, a efekty pracy zachwycają nas do dziś.  Na koniec pobytu w Krakowie wysłuchaliśmy hejnału z wieży Mariackiej i historii o niedokończonej melodii.

Kraków z ogromem zabytków, spacery urokliwymi uliczkami, klimat dnia codziennego, krakowskie dorożki i w przeróżnych smakach precle, a także kilka dni pięknych przeżyć, poznawania siebie, integracji poza murami szkoły, długie rozmowy do świtu i autokarowe śpiewanie przez kilka godzin podróży zostaną na długo w naszej pamięci.  A że było naprawdę pięknie, to świadczą słowa pilota wycieczki, przewodnika i kierowcy, że z taką grupą jak „kościuszkowcy” pojadą na koniec świata i jeszcze dalej😉

Izabela Michońska

Kontakt

Wołów, ul. Tadeusza Kościuszki 27
tel/fax: 71/3892669
e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.