Rada Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji I Nauki
- Szczegóły
- Mariola Fyda
Z przyjemnością pragnę podzielić się radosną wiadomością na temat ucznia klasy 4TI, Pawła Łubkowskiego. Otóż Paweł kandydował do Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji. Nie było łatwo, ponieważ na jedno miejsce przypadało 10 kandydatów... A jednak Paweł był bezkonkurencyjny i został członkiem wyżej wymienionej Rady. Myślę, że możemy być z niego dumni! Gratulujemy i życzymy Pawłowi dalszych sukcesów. A teraz oddajmy głos samemu zwycięzcy.
Wychowawczyni kl. 4TI, Mariola Fyda
Dzień dobry!
Dziękuję za gratulacje. Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu, dostałem się do Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji I Nauki. Na 1 miejsce przypadało ok. 10 zgłoszeń, w tym roku było największe zainteresowanie tą rada, ponieważ wpłynęło 331 zgłoszeń z całej Polski, natomiast do rady mogło się dostać tyko 2 osoby z województwa, członek rady oraz zastępca członka rady, Mi udało się zostać członkiem rady, więc reprezentuje w Radzie, całe Województwo Dolnośląskie. Proces rekrutacji oraz ilość dokumentów, które trzeba było wypełnić i wysłać była ogromna. W procesie rekrutacji największą „wagę" miało zaangażowanie w wolontariaty oraz projekty społeczne. Ogólnie rzecz ujmując trzeba było wysłać wszystkie dokumenty, które potwierdzały jakieś osiągnięcia czyli np.: świadectwa z czerwonym paskiem, zaświadczenia z wolontariatów, wyróżnienia z konkursów, zajęte miejsce w konkursach, udział w projektach społecznych. Trzeba było również napisać swoje CV, oraz uzasadnienie udziału w pracach rady, które polegało na napisaniu ,,swojej wizji działalności rady,, to tyle z procesu rekrutacji.
Ogólnie o radzie
Rada Dzieci i Młodzieży RP jest organem doradczym Pana Ministra głównym zadaniem Rady jest wyrażanie opinii dzieci i młodzieży w sprawach związanych z oświatą i wychowaniem. Szczególnie dotyczy to planowanych zmian i propozycji rozwiązań w tym zakresie. W skład Rady wchodzi ogólnie 32 członków, z czego 16 to członkowie, a kolejnych 16 to ich zastępcy, którzy zastępują członka rady gdy nie morze wziąć udziału w posiedzeniu Rady. Posiedzenie Rady Dzieci i Młodzieży zwołuje sam minister lub na wniosek przewodniczącego rady dzieci i młodzieży. W ubiegłą sobotę odbyło się takie spotkanie zapoznawcze, oczywiście przez internet. Każdy miał możliwość opowiedzieć o sobie, o swoich zainteresowaniach. Podczas tego spotkania zauważyłem, że uczestnicy rady są bardzo zróżnicowani pod względem zainteresowań oraz poglądów, ale jedna rzecz nas łączy, chęć wspólnego działania. W obecnym czasie posiedzenia rady odbywają się w formie zdalnej, natomiast tak ,,normalnie,, odbywają się w Warszawie w budynku Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEN).
Paweł Łubkowski
585 dni bezprawia. Pamiętamy!
- Szczegóły
- Marek Muńko
Miesiąc grudzień jest w historii Polski miesiącem szczególnym, ponieważ to wtedy władza komunistyczna dokonała największych zbrodni na Narodzie.
W dniach 14.12-22.12.1970 r. doszło do masakry ponad 40-tu stoczniowców na Wybrzeżu.
13.12.1981 r. ekipa gen. Wojciecha Jaruzelskiego,czyli WRON (Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego) wprowadziła stan wojenny na terenie całego kraju. Oficjalnie z powodu coraz gorszej sytuacji gospodarczej Polski i groźby interwencji Moskwy oraz wojsk Układu Warszawskiego. W rzeczywistości komuniści obawiali się utraty władzy i narastających protestów. Władze przygotowywały się już w sierpniu 1980 r., po fali strajków w zakładach pracy, które skończyły się porozumieniami sierpniowymi, czyli narodzinami NSZZ Solidarność. W noc wprowadzenia stanu wojennego ZOMO i milicja rozpoczęły aresztowania opozycjonistów. Wprowadzono cenzurę korespondencji, chwilę po północy wyłączono telefony, następnie rozmowy były kontrolowane, zakazano strajków, działalności związkowej, społecznej. Wprowadzono godzinę milicyjną między 22.00 a 06.00. Zakazano też zmiany miejsca pobytu bez zgody władz. Zamknięto granice i lotniska, czasowo wstrzymano zajęcia w szkołach i na uczelniach. W okresie stanu wojennego internowano ok. 10 tys. osób. W wyniku postrzałów i pobić zmarło minimum 56 osób, w tym 9 górników ze spacyfikowanej kopalni Wujek w Katowicach dnia 16.12.1981 r. Najmłodsza ofiara stanu wojennego to Emil Barchański – uczeń XI LO w Warszawie, który nie ukończył jeszcze 17 lat. Stan wojenny zniesiono 22.07.1983 r.
Stan wojenny zakończył polskie marzenia o drodze do Wolności pod przywództwem NSZZ Solidarność.
Z tej okazji młodzież naszej Szkoły (uczniowie kl.4Tlm, 4Ti oraz 4Tes) wraz z opiekunem zapalili znicze przy Kamieniu Solidarności przy PKS (ul, Ścinawska). Kamień ten upamiętnia narodziny lokalnej Solidarności, której członkowie podjęli protest 28.08. 1980 r.
Quiz
- Szczegóły
- Marek Muńko
Wyniki I Powiatowego Quizu Wiedzy o Stanie Wojennym
Quiz Wiedzy Stanie Wojennym został przeprowadzony online w dniu 17 grudnia 2020 r. za pomocą aplikacji quizizz.com. Jego celem było rozbudzanie zainteresowania uczniów historią Polski, pogłębianie wiedzy na temat wydarzeń XX wieku oraz doskonalenie umiejętności korzystania z narzędzi internetowych wspierających edukację zdalną uczniów. Zgłoszeni uczniowie mieli za zadanie w określonym czasie odpowiedzieć na 20 pytań zamkniętych.
W Quizie wzięło udział 50 uczestników.
Na poziomie szkół ponadpodstawowych - 30 uczniów z 4 szkół: Liceum Ogólnokształcące w Wołowie, Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Wołowie, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wołowie i Zespół Szkół Zawodowych w Brzegu Dolnym.
Jak wypadli Nasi uczniowie?
Drugie miejsce ex aequo (na siedem) na poziomie szkół ponadpodstawowych zajęli: Karol Działa - 4Tes, Julia Antosik - 4Tes, Anna Kubala - 4Tes
Gratulujemy zwycięzcom, wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, a nauczycielom-opiekunom składamy szczególne podziękowania za współpracę i zaangażowanie w sprawne przeprowadzenie quizu.
organizatorzy: Emilia Buczak, Paweł Feliszek
doradcy metodyczni nauczania historii, PODN Wołów
XIV Powiatowy Konkurs Ortograficzny – WYNIKI
- Szczegóły
- Anna Król
Konkurs online odbył się 09 listopada 2020 roku. Do pisania zadań ortograficznych przystąpili laureaci I-go szkolnego etapu konkursu ortograficznego – uczniowie w trzech kategoriach: szkoła podstawowa kl. IV – VI, kl. VII – VIII, szkoła ponadpodstawowa.
W zmaganiach ortograficznych wzięło udział 13 szkół podstawowych, 5 szkół ponadpodstawowych. Uczestniczyło łącznie 98 uczniów.
I miejsce w kategorii szkół ponadpodstawowych zajęli uczniowie naszej szkoły: Edyta Chmielińska - uczennica kl. 2 TL i Brajan Juściński - uczeń kl. 1 TL.
III miejsce Norbert Michułka z kl. 1 TL.
Gratulujemy naszym mistrzom ortografii i życzymy dalszych sukcesów!!!
Anna Król
Andrzejki 2020
- Szczegóły
- Dorota Winiarz
Zapraszamy na odrobinę relaksu, niestety w związku z sytuacją - tylko wirtualnie:
https://view.genial.ly/5fc12d5349b00f0d8476b602/presentation-andrzejki-2020
D.W. z S.U.
Tydzień Edukacji Globalnej 2020
- Szczegóły
- Dorota Winiarz
W ubiegłym tygodniu, w dniach 16-20 listopada z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego odbył się w naszej szkole Tydzień Edukacji Globalnej. Ponieważ uczymy się zdalnie i wielu pomysłów zrealizować nie mogliśmy, zaprosiliśmy wszystkich nauczycieli i uczniów do współpracy w miarę możliwości i dostosowania się do sytuacji.
W ciągu tego tygodnia uczniowie na języku niemieckim zrealizowali z p. Dorotą Winiarz tematy “Wasser sparen, aber wie?”, “Ist Müll wirklich Müll?”, “Verpackungen”, “Energie sparen”, “Mobilität”, “Nachhaltige Mode”, “Regional und saisonal einkaufen” und “Mein ökologischer Fuβabdruck”.
Oprócz słownictwa związanego z ekologią uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, ile litrów wody trzeba zużyć, aby wyprodukować jedną parę dżinsów; jak segregować prawidłowo śmieci; jakich opakowań używać, a jakich unikać; co zrobić, aby oszczędzić energię; jak ekologicznie podróżować; co zrobić, abyp także mogli wyliczyć swój ślad węglowy na Ziemi.
P. Ewa Nowak oprócz języka niemieckiego wykorzystała również godzinę wychowawczą, aby porozmawiać z uczniami na temat odnawialnych źródeł energii i możliwościach ich finansowania, historii elektroniki, historii wody butelkowanej oraz poruszyła temat deforestacji i zapytała młodzież o zdanie na temat zmian klimatycznych.
P. Ewa Mantey również poruszyła z klasami pierwszymi i drugimi tematy dotyczące ekologii.
W czwartek, 19 listopada o godz. 19:00 spotkaliśmy się na witrtualnej debacie na platformie Zoom, którą rozpoczął przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, Marcin Gomułka, a której temat brzmiał: “Co ja, jako przeciętny mieszkaniec Ziemi mogę zrobić, aby zahamować zmiany klimatyczne?”. Debata wymknęła się sporo poza ramy czasowe i zakończyliśmy dyskusje o godz. 20:30. Szczególne podziękowania kierujemy do Mai Wasilewskiej, Pawła Łubkowskiego, Wiktorii Korzeniowskiej, Julii Sasanowicz i Partykowi Filarowskiemu za czynny i owocny udział w dyskusji.
Razem możemy więcej, prawda?
D.W z Samorządem